יום שישי, 8 באוגוסט 2014

ברדקולה, מי אני ומה שמי?

אחד הדברים שעצרו אותי מהעלאת בלוג זה הוא השם לבלוג...
שם זה דבר חשוב והקדשתי לזה לא מעט מחשבה.
אז ברדקולה הינה דמות המכשפה בספר המקסים של לאורה וולמר האיידיאייצ'די שלי.
המכשפה ברדקולה עוזרת ל"אנשי ממלכת בלגניה" לפתור את בעייתם עם "אנשי ממלכת סדריה"

הספר מתחיל עם סיפור מקסים לילדים על שתי ממלכות, ממלכת בלגניה - הממלכה של האנשים עם הפרעות קשב וריכוז, וממלכת סדריה - הממלכה של האנשים שהכל מסודר וברור בחייהם. 
אני לא מתכוונת כאן להעלות את התקציר, אבל בהחלט שווה לקרוא ויותר מכך להקריא.
לתומי חשבתי שאקריא את הסיפור לקטן שבילדי, אבל מהר מאוד לשימחתי הצטרפו למעגל גם אחיו הגדולים (בגילאי חטיבה ותיכון). 

הפרקים הבאים נפתחים כל פרק עם מבוא להורים לגבי הפרק ומה מהותו ובהמשך הסבר בגובה העיניים לילדים. כאמור מניסיוני, מתאים לכל הגילאים. זה ספר שחווית ההקראה  משמעותית ובהמשך תבינו למה. 

הפרק השני מספר מיהם ילדי הקש"ר (קשב וריכוז), ההכרה שאין שחור ולבן, ובכולנו יש גם תיבול גם מיזה וגם מיזה.  החלוקה לקבוצות כמו קבוצת "האסטרונאוטים" , קבוצת "מנועי הטורבו" " וקבוצת "האסטרונאוטים עם מנוע טורבו".
הילדים שלי פתחו בשלב זה דיון מי נמצא באיזו קבוצה. היה משעשע לשמוע אותם.  בסוף הוחלט שהגדולה שייכת לקבוצת ה"אסטרונאוטים" והבנים "למנועי טורבו". כשהקטן הוא מנוע טורבו של מכונית מרוץ.

עצם הצגת המידע  באופן ייחודי זה  ובחוש ההומור המיוחד, נוסך בילדים ביטחון והבנה שהם בעצם חלק מקבוצה, הם לא לבד במערכה. נוצרה אצלנו בבית מין "גאוות יחידה".

אחד הנושאים החשובים שהספר נוגע בהם נקרא "10 הטעויות הגדולות ביותר לגבי הפרעת קשב וריכוז". 
כאן מוגשים על מגש של כסף  עשרת הסטיגמות הנפוצות ביותר על ילדים עם הפרעות קשב והפרכתם אחד לאחד. 
אנחנו התעכבנו על כל סעיף וסעיף והעלנו דוגמאות מחייהם, היכן הם נתקלו בזה, כיצד הם התמודדו,במצב דומה, כיצד לדעתם צריך להתמודד וכד'. 
השלב הבא בספר הוא הסבר לילדים מה המנגנון במוח שגורם להם להיות בעצם ילדי קש"ר. וכיצד ,"השוטר" שבמח שלהם נרדם בשמירה ומחולל את הבלגן בו הם שרויים.  
לסיכום הפרק מתוארים תכונות אופייניות לילדי הקש"ר. גם כאן ישבתי עם שלושת ילדי ועצרנו אחרי כל תכונה והבאנו דוגמאות מחיי היום יום שלהם.

בפרק ג'  ההתמקדות היא הפן הריגשי, כיצד מרגישים ילדי הקש"ר. הוא סיפור שמתאר פגישות בין פסיכולוגית לילדי קש"ר. 

הפרק האחרון בספר הוא למידת לקיחת אחריות על הדברים שקורים. כיצד "להעיר" את השוטר שנרדם.
אם במהלך הספר הילדים קיבלו לגיטמציה ואמפטיה למצבם, כאן הם מקבלים כלים כיצד לשלוט ולקבל אחריות על מעשיהם. העובדה שהילד מאובחן כילד קש"ר אינה פוטרת אותו מאחריות. 
גם כאן, בצורה מאוד איורית ומעשית מגישה לאורה לילדים כלים שונים להתמודדות עם מצבים שהם חווים. 
כל מטלה/התמודדות, מוצגת בצבע משלו, יחד שישה צבעים מהווים קשת פתרונות ואופטימיות לילדים.

כבר אמרתי ספר מקסים?!  ממש נקודת מפנה בתפיסת הילדים שלי. מומלץ ביותר.
ואחרי שתקראו את הספר תבינו למה החלטתי לקרוא לבלוג "ברדקולה".




תגובה 1:

  1. תגובה שקיבלתי מלאורה וולמן
    הי שלי! בהחלט מרגש לקרוא את מה שכתבת ולראות עד כמה הבנת את כל נימי הספר ומהותו. אכן בשביל הורים כמוך הוא נכתב והתיאורים שלך של העבודה עם ילדייך על הספר הוא החלום שלי שהתגשם! בהצלחה עם הבלוג ואני מזמינה אותך גם ליהנות
    מהספרים האחרים שלי "אני-אתה-אנחנו" (על מיומנויות חברתיות) וגש"ר לילדי קש"ר, חוברת עבודה לילדי הקש"ר (שניהם בהוצאת אמציה). תמיד, לאחר כתיבת ספר, אני שואלת את עצמי מהי הדמות שמציגה אותי. אז אני חושבת שאני ברדקולה, קצת יותר יפה, אבל מוכנה תמיד להבהיר ולעזור בדרכים לא שגרתיות.
    ד"ש חמה לכל הקש"רים שלך והרבה הצלחה וסיפוק בשנה החדשה!
    לאורה
    איזה כיף!

    השבמחק